Etykiety na oponach

Od 1 listopada 2012 roku producenci  sprzedający opony samochodowe na terenie Unii Europejskiej mają obowiązek oznaczania nowego ogumienia etykietami, przypominającymi te używane na produktach AGD. 

Główną przesłanką do wprowadzenia etykiet było ułatwienie konsumentom wyboru odpowiednich opon  w oparciu o trzy parametry: opór toczenia – efektowność paliwowa, przyczepność na mokrej  nawierzchni i hałas zewnętrzny generowany przez oponę.

Opory toczenia

Opory toczenia. Bezpośrednio wpływają na zużycie paliwa. Na etykietach przyjęto skalę od A do G, gdzie A oznacza oponę o najlepszych osiągach, a G o najgorszych. Czym wyższa ocena, tym mniejsze spalanie i niższa emisja dwutlenku węgla. Różnice w zużyciu paliwa pomiędzy kolejnymi stopniami skali wynoszą przeciętnie 0,1 do 0,15 l na  100 km. Opona z oceną A może oznaczać mniejsze spalanie nawet o 7-8%.

Hamowanie na mokrej

Przyczepność na mokrej nawierzchni. Wyznacznik długości drogi hamowania. Na etykietach przyjęto skalę od A do G, gdzie A oznacza oponę o najlepszych osiągach, a G o najgorszych. Pomiary dokonywane są dla aut poruszających się z prędkością 80 km/h. Kolejne stopnie skali oznaczają różnice od 3 do 6 m w dystansie, jaki jest potrzebny do zatrzymania samochodu.

Hałas zewnętrzny

Hałas zewnętrzny generowany przez oponę oznaczony jest przy pomocy trzech pasków (obrazujących fale dźwiękowe) i wartość wyrażoną w decybelach (dB). Czym mniej czarnych pasków i mniejsza liczba dB, tym cichsza opona. Należy pamiętać, że poziom hałasu oblicza się w oparciu o skalę logarytmiczną, czyli już niewielka różnica wyrażona numerycznie oznacza istotną zmianę głośności. Na przykład zwiększenie tej wartości o 3 dB będzie skutkowała dwukrotnie większym hałasem zewnętrznym.

EtykietaCo ciekawe, ten sam model opony może mieć różne osiągi w zależności od wielkości oraz indeksu prędkości, nośności itp. Nie należy zatem się dziwić, jeśli zauważymy, że dany model ma różne etykiety np. na oponach 15-calowych i 18-calowych. 

Minimalne wymagania w poszczególnych kategoriach określają odpowiednie regulacje Unii Europejskiej, a od połowy roku 2020 przewidywane jest wprowadzenie na etykietach dwóch symboli dotyczących jazdy na śniegu i lodzie. 

Obowiązek etykietowania nie dotyczy jednak wszystkich opon. Producenci nie muszą umieszczać takiej informacji m.in. na oponach motocyklowych, do pojazdów zabytkowych, z indeksem prędkości niższym niż 80 km/h oraz mniejszych niż 10 cali i większych niż 25 cali.

Etykiety niewątpliwie mogą pomóc w wyborze ogumienia, ale warto pamiętać, że dostarczają ograniczoną ilość informacji o właściwościach opony. Producenci oraz niezależne instytucje jak ADAC, TÜV, DEKRA przeprowadzają testy obejmujące kilkanaście kryteriów np.:  hamowanie i stabilność prowadzenia na suchej nawierzchni, aquaplaning i właściwości jezdne na mokrej nawierzchni, trwałość opon (przebiegi) itp. Dlatego rozważając zakup opon warto kierować się testami producentów, niezależnych organizacji i prasy branżowej oraz opiniami wykwalifikowanych sprzedawców w dobrych serwisach motoryzacyjnych.