Jakie znaczenie ma data produkcji opony?

Wokół kwestii starzenia się ogumienia narosło wiele mitów i nieporozumień. Opony nie tracą swoich właściwości w krótkim czasie od daty produkcji. Nawet kilkuletnie nieużywane opony, które były przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują parametry nowego ogumienia.   

Każda opona posiada na boku oznaczenie DOT, zawierające informację o dacie produkcji: cztery ostatnie cyfry wskazują na tydzień oraz rok, w którym opona zeszła z linii produkcyjnej. Przykładowo cyfry 1519 będą oznaczały, że oponę wyprodukowano w 15. tygodniu 2019 roku.

Niektórzy klienci obawiają się zakupu opon, które przeleżały w magazynach rok lub dwa. Jednak badania, które przeprowadzono między innymi w Niemczech i Korei Południowej dowiodły, że nieużywane 3-letnie opony mają identyczne osiągi jak opony dopiero co wyprodukowane. W Polsce ma to swoje odzwierciedlenie w obowiązującej normie technicznej (Polska Norma PN-C-94300-7), mówiącej, że za opony pełnowartościowe uznaje się ogumienie nie starsze niż 3-letnie. Nie ma zatem żadnych przesłanek, aby obawiać się zakupu opon sprzed 2-3 lat.

Proces starzenia się opony właściwie można liczyć od momentu jej zamontowania na pojeździe. Wtedy na ogumienie zaczynają działać czynniki atmosferyczne, obciążenia, tarcie i kontakt z substancjami chemicznymi, które mogą znaleźć się na drodze. Niezmiernie ważne dla zachowania optymalnych parametrów opony podczas jej użytkowania jest dbanie o prawidłowe ciśnienie w kołach i regulację geometrii zawieszenia. Kluczowe jest również odpowiednie przechowywanie opon pomiędzy sezonową wymianą.

Czy istnieje zatem jakiś graniczny wiek, po przekroczeniu którego trzeba zrezygnować z użytkowania opony? Większość producentów ogumienia oraz specjalistów serwisowych wskazuje, że nie należy jeździć na oponach starszych niż 10-letnie. Podstawą decyzji o dalszym używaniu opony lub jej wymianie na nową zawsze powinna być dokładna ocena jej stanu pod kątem ewentualnych uszkodzeń, pęknięć i oczywiście głębokości bieżnika. Minimalna głębokość bieżnika dopuszczalna przez polskie przepisy to 1,6 mm, ale dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy wymienić opony już przy głębokości bieżnika w granicach 3 mm, a w oponach zimowych bieżnik nie powinien być płytszy niż 4 mm.